![]() |
Hlavní stránka |
Škola |
Doprava |
Táboření a kluby |
Reportáže |
Fotografie |
Témata |
Ostatní |
Rozcestník |
Ke stažení |
Sázky |
Návštěvní kniha |
Kalendář |
Kontakt |
![]() |
![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() |
![]() Přístavní drážka v Reykjavíku |
Přístavní drážka v islandském hlavním městě Reykjavíku sloužila v 10. a 20. letech 20. století pro dovoz materiálu z oblasti Öskjuhlíð k vybudování ochranných hrází v přístavu a spojení ostrova Effersey (Örfirysey). HistorieDynamický rozvoj Reykjavíku na počátku 20. století si vynutil zkapacitnění a zlepšení stavu městského přístavu, který nebyl příliš dobře chráněn proti vlnobití z širého oceánu. Vznikl proto plán na propojení ostrova Effersey (Örfirysey) s pevninou vlnolamem (přístavní hrází), pro který bylo nutné do přístavu dopravit poměrně značné množství materiálu, jehož se na pobřeží nedostávalo. (Dnes je hráz výrazně rozšířena a dosypána, čímž vznikla vlastně celá obchodně-průmyslová čtvrť Vesturhöfn s osou tvořenou ulicí Fiskislóð). Vznikl proto projekt na dopravu materiálu z asi 3 km vzdálené lokality Öskjuhlíð (na místě dnešní čtvrti tehdy byly pastviny daleko za městem). Dráha se dvěma větvemi vedoucími z lomu v Öskjuhlíðu okolo rostoucího města do západní a východní části přístavu byla zprovozněna v roce 17. dubna 1913 a provoz na ní zajišťovaly dvě parní lokomotivy o rozchodu 900 mm nazvané Pioner a Minør. Dánské názvy strojů odkazují k jejich přechozímu působení v této zemi, nicméně vyrobeny byly v 90. létech 19. století v německé strojírně Arnold Jung Lokomotivfabrik v Kirchenu. Denně lokomotivy přepravily až 25 vlaků o 17–22 ložených vozech. Po dokončení přístavních hrází byla drážka postupně avšak velmi dokonale demontována a stopy po ní zahlazeny. Jediným patrným pozůstatkem (samozřejmě kromě obou nasypaných přístavních hrází) je tak dodnes lokomotivní památník na ulici Geirsgata, pro který posloužila lokomotiva Minør (nicméně právě tímto místem drážka nevedla, protože v roce 1928 zde ještě bylo moře) a vystavená lokomotiva Pioner v lidovém muzeu Islandu. PopisÚzkorozchodná železnice (900 mm) o celkové délce nejméně 10,3 km (v průběhu stavby se některé odbočky menily, je proto obtížné určit přesnou délku) tvořila neuzavřený okruh, přičemž její východní a západní větev se těsně nepotkávaly na sveru v reykjavíckém přístavu, naopak ze stanice umístěné u farmy Eskihlíð vybíhala ještě krátká (asi 600 m) kolej do lomu, kde zajišťoval mohutný parní bagr nakládku štěrkovité zeminy pro sypání hrází. Provoz zajišťovaly dvě parní lokomotivy Pioner a Minør a k dispozici bylo několik desítek nákladních vozů na štěrk. Osobní doprava na drážce nebyla zdokumentována a zřejmě k ní prakticky nedocházelo.
ZdrojeČlánek na dané téma si můžete přečíst rovněž na serveru Správným směrem.cz Článek ze dne 12. 9. 2021 byl naposledy upraven dne 12. 9. 2021 a zobrazen celkem 20424×, naposledy dne 8. 10. 2025 v 19:11.
|